Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.12008/9448
How to cite
Title: | Producción de conocimiento y profesionalidad docente : la experiencia de los docentes - educadores sociales |
Authors: | Píriz Bussel, Silvia |
Obtained title: | Magíster en Enseñanza Universitaria |
University or service that grants the title: | Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. CSE |
Tutor: | Ruiz Barbot, Mabela |
Type: | Tesis de maestría |
Descriptors: | ADMINISTRACION NACIONAL DE EDUCACION PUBLICA, FORMACION DOCENTE, EDUCACION SUPERIOR, ENSEÑANZA |
Geographic coverage: | Uruguay |
Issue Date: | 2013 |
Abstract: | La investigación analiza la perspectiva de los docentes de la carrera de Educador Social
respecto a la producción de conocimiento (lato sensu) sobre enseñanza superior en el
Consejo de Formación en Educación y la construcción de su profesionalidad docente. La
docencia como profesión ha sido abordada por diversas investigaciones y perspectivas
(Tenti Fanfani, 2006, 2008; Tardif, 2012; Davini, 2005), entre estas la perspectiva teórica
que asume Contreras Domingo (2001, 2010) es de referencia para esta investigación.
Esta tesis es innovadora en tanto considera que la forma en que los docentes significan y
viven la enseñanza y la docencia es lo que define su profesionalidad. Los supuestos de
partida son que en este nivel de educación la producción de conocimiento sobre la
enseñanza es parte del oficio y de la construcción de la profesionalidad. Esto significa
que es al mismo tiempo, una de las formas de participación del docente en la relación
pedagógica y en las decisiones y orientaciones de la educación superior y, lo que da
sostén a la construcción de autonomía docente. La participación y la autonomía permiten
a los docentes construir su profesión. Para trabajar sobre estos supuestos la tesis analiza
la significación que dan los docentes a la experiencia de la enseñanza, a la producción de
conocimiento sobre la enseñanza y a la profesionalidad docente. Se trata de una
investigación cualitativa que busca comprender la experiencia de los docenteseducadores
sociales. Las decisiones muestrales fueron la selección de dos contextos
relevantes, tres materias teóricas específicas y vinculadas a la práctica profesional y, seis
casos individuales, tres docentes por cada uno de los dos contextos. El análisis discute el
tipo de conocimiento que los docentes identifican en la enseñanza, su naturaleza y
condiciones de producción. También la significación de la enseñanza y las dimensiones
de la docencia como profesión. En este sentido, los docentes viven la enseñanza como
experiencia no separada de la producción de conocimiento sobre la enseñanza. Asumen
que la docencia significa participar en la producción de conocimiento y también la
responsabilidad y compromiso con la formación profesional de los educadores sociales y
con el campo de la educación social. El análisis permite discutir posibles nuevas
concepciones de la enseñanza y la profesión docente de la educación superior. Las
conclusiones a las que arriba este trabajo son de relevancia frente a la inminente
creación del Instituto Universitario de Educación. This research analyses teachers’ perspective on knowledge production (latusensu) on teaching and teachers professionalism in higher education. The work is settled on the Social Educator Career of the Educational Council (Consejo de Formación en Educación). Teachers professionalism has been studied by several researchers (Tenti Fanfani, 2006, 2008; Tardif, 2002, 2012; Davini, 2005). Nevertheless, for this thesis Contreras Domingo (2001, 2010) is the most important reference. This thesis innovates the approach to teaching profession since it considers that the way teachers live their teaching is what defines the profession. The first notion of this investigation proposes that knowledge production on teaching is part of the nature of this occupation and profession. In this sense, it is considered that knowledge production on teaching is one way of participating in educational relationship and in policy decisions of higher education. This is also what gives support to the construction of the teachers’ autonomy. Both, autonomy and participation are what allow teachers to build their profession. This investigation analyses the dimensions of the teaching experience that are meaningful for teachers also of knowledge production and of teaching professionalism. This is a qualitative research focused on understanding teachers-social educators’ experience about teaching. The sample decisions of the methodological design were selected from two relevant contexts and six individual cases; three theoretical specific courses connected to the professional practice and three teachers of each context. In this analysis it is discussed the kind of knowledge that teachers consider are involved in their teaching, its nature, and the conditions of its production. The meanings of teaching and the dimensions of the profession are also discussed. Thus, teachers assume teaching as an experience that cannot be separated from other academic activities, especially knowledge production. They are convinced that teaching is an act of responsibility, commitment with occupational training of future social educators and with the field of social education itself. This analysis allows to discuss the possibilities of a new kind of educational relationship in higher education. The conclusions of this work are relevant, considering the imminent creation of the Higher Institute of Education |
Publisher: | Udelar. CSE |
Citation: | Píriz Bussel, S. Producción de conocimiento y profesionalidad docente : la experiencia de los docentes - educadores sociales [en línea] Tesis de maestría, 2013 |
License: | Licencia Creative Commons - Atribución-NoComercial-CompartirIgual (CC BY-NC-SA ) |
Appears in Collections: | Tesis de posgrado - Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación Tesis de maestría - Comisión Sectorial de Enseñanza |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | ||
---|---|---|---|---|---|
tesis_silvia_piriz_2017.pdf | 1,47 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License