english Icono del idioma   español Icono del idioma  

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/20.500.12008/10539 Cómo citar
Registro completo de metadatos
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorBrida, Gabriel-
dc.contributor.authorLanzilotta, Bibiana-
dc.contributor.authorBrindis, Martín-
dc.contributor.authorRodríguez-Collazo, Silvia-
dc.date.accessioned2017-11-23T14:54:25Z-
dc.date.available2017-11-23T14:54:25Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationBrida, G, Lanzilotta, B, Brindis, M y otros. Long-run relationship between economic growth and passenger air transport in Mexico [en línea]. Montevideo : Udelar. FCEA-IESTA, 2014es
dc.identifier.issn1688-6453-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12008/10539-
dc.description.abstractAir transport is a strategic factor that can play a key role in facilitating economic development, particularly in developing countries and in enhancing long-term economic growth. Conversely, the economic growth of a country can also have significant effects on air transport expansion. This paper analyzes the dynamic relationship between Mexican air transport (from the perspective of passengers’ movement) and economic growth. By applying nonlinear techniques, we explore whether air transport leads -on the long run- to economic growth, or, alternatively, economic expansion drives air transport growth, or indeed a bi-directional relationship exists between the two variables. To this end, non-parametric cointegration and non-parametric causality test are applied to quarterly data of GDP and air passengers in Mexico for the period 1995-2013. Our results show that we cannot reject the existence of a linearity relationship between air transport and economic growth. The nonparametric causality tests, confirm bidirectional causality between transport and growth. Finally, the paper compares the results of the nonlinear approach with those obtained by using the traditional linear methodology.es
dc.format.extent16 p.es
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isoenes
dc.publisherUdelar. FCEA-IESTAes
dc.relation.ispartofSerie DT (14 /04);-
dc.rightsLas obras depositadas en el Repositorio se rigen por la Ordenanza de los Derechos de la Propiedad Intelectual de la Universidad de la República.(Res. Nº 91 de C.D.C. de 8/III/1994 – D.O. 7/IV/1994) y por la Ordenanza del Repositorio Abierto de la Universidad de la República (Res. Nº 16 de C.D.C. de 07/10/2014)es
dc.subjectAir transport and growthes
dc.subjectNonlinear co-integrationes
dc.subjectNon-parametric causality testses
dc.subjectMexicoes
dc.titleLong-run relationship between economic growth and passenger air transport in Mexicoes
dc.typeDocumento de trabajoes
dc.contributor.filiacionBrida Gabriel, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ciencias Económicas y de Administración. Instituto de Estadística.-
dc.contributor.filiacionLanzilotta Bibiana, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ciencias Económicas y de Administración. Instituto de Estadística.-
dc.contributor.filiacionBrindis Martín, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ciencias Económicas y de Administración. Instituto de Estadística.-
dc.contributor.filiacionRodríguez-Collazo, Silvia, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ciencias Económicas y de Administración. Instituto de Estadística.-
dc.rights.licenceLicencia Creative Commons Atribución – No Comercial – Sin Derivadas (CC BY-NC-ND 4.0)-
Aparece en las colecciones: Documentos de Trabajo - Instituto de Estadística

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato   
ddt_04_20141.pdf274,55 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons Licencia Creative Commons Creative Commons