Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.12008/48478
How to cite
Title: | Recepción de las ideas freudianas en la educación sexual : en el período de 1900 a 1930, en el Uruguay |
Authors: | Molina Cabrera, Verónica Patricia |
Tutor: | Filgueira, Magdalena |
Type: | Tesis de maestría |
Keywords: | Educación, Historia, Psicoanálisis, Education, History, Psychoanalysis |
Descriptors: | PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
Issue Date: | 2024 |
Abstract: | En esta tesis se pretende explorar, describir, investigar e indagar en el ámbito de la educación, desde un abordaje histórico-discursivo, la recepción de las ideas freudianas en Uruguay (1900-1930) por el discurso pedagógico, con la discursividad existente en ese momento. Del relevamiento de datos, surge la incidencia de ciertos intelectuales y científicos uruguayos, como la Dra. Paulina Luisi y el profesor Sebastián Morey Otero, relacionados con la educación y que tenían algún contacto con las ideas freudianas. El objetivo de este trabajo es producir insumos que contribuyan a un relato empírico para comprender la influencia del psicoanálisis en nuestro medio y, más específicamente, en la educación. Se observó que las ideas freudianas se vincularon primero con el discurso médico; pero es justamente en el período comprendido entre 1900 y 1930 que se configura un deslizamiento hacia un discurso pedagógico-moral. La formación inicial de Paulina Luisi fue como maestra, antes de convertirse en la primera médica mujer. Por otro lado, Morey Otero se formó como maestro. This thesis aims to explore, describe, and investigate, investigate in the field of education and from a historical-discursive approach, the reception of Freudian ideas in Uruguay (1900-1930) as a theory that is received by the pedagogical discourse, with the discursivity that existed at that time. From data collection, the incidence arises in certain Uruguayan intellectuals and scientists, such as Dr. Paulina Luisi, Professor Sebastián Morey Otero, in relation to education that had some contact with Freudian ideas. The general objective is to produce inputs that contribute to carry out an empirical story that leads to the understanding of the influence of psychoanalysis in our environment and more specifically in education. It is observed that Freudian ideas appear first in medical discourse; But it is precisely in the period between 1900 and 1930 that a shift towards a pedagogical-moral discourse takes shape. Paulina Luisi's first training was as a teacher before becoming the first female doctor. On the other hand, Morey Otero's training was as a teacher. |
Publisher: | Udelar. FP |
Citation: | Molina Cabrera, V. Recepción de las ideas freudianas en la educación sexual : en el período de 1900 a 1930, en el Uruguay [en línea] Tesis de maestría. Montevideo: Udelar. FP, 2024. |
Obtained title: | Magíster en Psicología y Educación |
University or service that grants the title: | Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Psicología |
License: | Licencia Creative Commons Atribución - No Comercial - Sin Derivadas (CC - By-NC-ND 4.0) |
Geographic coverage: | Uruguay |
Temporary coverage: | 1900-1930 |
Appears in Collections: | Tesis de posgrado - Facultad de Psicología |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | ||
---|---|---|---|---|---|
Molina_Verónica.pdf | Tesis digital. | 698,74 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License