Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.12008/47162
How to cite
Title: | Rosismo y antirrosismo en los Dramas del Terror de Eduardo Gutiérrez y sus nuevas versiones a través de los diversos contextos de edición (1881-1940) |
Other Titles: | Rosismo and antirrosismo in the Eduardo Gutiérrez’s Terror Dramas and its new versions through their various editing contexts (1881-1940) |
Authors: | Blanco, María Julia Eujanian, Alejandro |
Type: | Artículo |
Keywords: | Eduardo Gutiérrez, Juan Manuel de Rosas, Dramas del Terror, Mercado editorial, Terror dramas, Publishing market |
Issue Date: | 2024 |
Abstract: | En este artículo exploramos las proyecciones del rosismo en la historia política y cultural Argentina entre fines del siglo XIX y las primeras décadas del siglo XX. Para ello abordamos la obra de Eduardo Gutiérrez titulada Dramas del Terror,que fueron publicados como folletín en el periódico La Patria Argentina, entre diciembre de 1881 y diciembre de 1882. Las sucesivas reediciones de sus libros y las nuevas versiones realizadas por otros autores nos servirán como vectores para recuperar la presencia de Rosas y su época en contextos históricos diferentes, así como su condición de insumo para agentes culturales que adaptaron sus relatos a nuevos lenguajes y dispositivos culturales. El recorte temporal se extiende hasta la década de 1930, cuando las temáticas rosistas nutrieron el mercado cultural antes de la aparición del revisionismo histórico, y las reediciones de los Dramas del Terror, devenidos en Dramas de la Tiranía, alcanzaron una renovada popularidad. In this article we explore the projections of rosismo in Argentine political and cultural history between the end of the 19th century and the earlydecades of the 20th century. To do this, we address the work of Eduardo Gutiérrez entitled Dramas del Terror, which were published as a serial in the newspaper La Patria Argentina, between December 1881 and December 1882. We will make useofthe successive reprintingand new editions of his books and the new versions made by other authors as vectors to retrievethe presence of Rosas and his time in different historical contexts, as well as an input for cultural agents who adapted his stories to renewedlanguages and cultural devices. The time cut extends to the 1930s, when rosista themes nourished the cultural market before the appearance of historical revisionism, and the reissues of the Dramas of Terror, which wererelabeled Dramas of Tyranny, achieved renewed popularity. |
Publisher: | Udelar. FHCE |
IN: | Claves. Revista De Historia, 10(19), 35 p. |
Citation: | Blanco, M y Eujanian, A. "Rosismo y antirrosismo en los Dramas del Terror de Eduardo Gutiérrez y sus nuevas versiones a través de los diversos contextos de edición (1881-1940)". Claves. Revista De Historia. [en línea] 2024 10(19), 35 p. DOI: https://doi.org/10.25032/crh.v1oi19.2337 |
ISSN: | 2393-6584 |
Geographic coverage: | Argentina |
Temporary coverage: | 1881-1940 |
Appears in Collections: | Claves - Revista de Historia - Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | ||
---|---|---|---|---|---|
2337-Texto del artículo-9365-1-10-20241113.pdf | 537,94 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License