english Icono del idioma   español Icono del idioma  

Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12008/20428 How cite
Title: Selection and educational attainment: Why some children are left behind? : evidence from a middleincome country
Authors: Méndez Errico, Luciana
Ramos, Xavier
Type: Documento de trabajo
Keywords: Schooling transition, Selection, Inequality, Ethnicity, Cognitive and noncognitive abilities, Sequential dynamic model., Habilidades no cognitivas, Habilidades cognitivas, Modelo secuencial dinámico
Descriptors: TRANSICIONES EDUCATIVAS, EDUCACION, ETNIA
Issue Date: 2019
Abstract: We model schooling as a sequential process and examine why some children are left behind. We focus on the factors that explain selection at early stages of the education system. Our findings for Uruguay suggest that long-term factors, such as parental background or ethnicity matter across all education stages while the effect of short-term factors, such as family income, wear out as individuals progress in the education system, suggesting a severe selection process at early stages.

Modelamos la escolarización como un proceso secuencial y examinamos por qué algunos niños se quedan atrás. Nos centramos en los factores que explican la selección en las primeras etapas del sistema educativo. Nuestros hallazgos para Uruguay sugieren que los factores a largo plazo, como el origen de los padres o el origen étnico, son importantes en todas las etapas educativas, mientras que el efecto de los factores a corto plazo, como el ingreso familiar, disminuye a medida que los individuos progresan en el sistema educativo, lo que sugiere un proceso de selección severa en etapas tempranas.
Publisher: UR.FCEA.IECON
Series or collection: Serie Documentos de Trabajo;01/19
ISSN: 1510-9305
Citation: Méndez, L y Ramos, X. Selection and educational attainment: Why some children are left behind? : evidence from a middleincome country [en línea]. Serie Documentos de Trabajo; 01/19. Montevideo : UR.FCEA.IECON, 2019.
Appears in Collections:Documentos de Trabajo - Instituto de Economía

Files in This Item:
File Description SizeFormat  
dt-01-19.pdf976,71 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons