english Icono del idioma   español Icono del idioma  

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/20.500.12008/52038 Cómo citar
Registro completo de metadatos
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorMishra, Anmol-
dc.contributor.authorPrabhu, Satyajeet-
dc.contributor.authorHaki, Behzad-
dc.contributor.authorRocamora, Martín-
dc.coverage.spatialUruguayes
dc.date.accessioned2025-10-10T18:18:46Z-
dc.date.available2025-10-10T18:18:46Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationMishra, A., Prabhu, S., Haki, B. y otros. Learning microrhythm in uruguayan candombe using transformers [en línea]. EN: Proceedings of the International Computer Music Conference (ICMC), Boston, USA, 8-14 jun. 2025, pp. 1-5.es
dc.identifier.urihttps://icmc2025.sites.northeastern.edu/-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12008/52038-
dc.description.abstractMusicians rely on nuanced microrhythm, small variations in timing, dynamics, and other aspects, to create an expressive rhythmic feel in music performance. Electronic music production often attempts to replicate these qualities through algorithmic manipulations to achieve similar effects. In this work, we address the generation of microrhythm using a method that learns microtiming and dynamics from onset timing and strength annotations of drum performances. We frame microrhythm learning as a sequence modeling task, leveraging a Transformer-based model. Our focus is on Uruguayan candombe drumming, where we explore its rhythmic patterns at both the beat and rhythmic cycle levels. To evaluate the model’s effectiveness in replicating the original microrhythm, we compare the mean, standard deviation and histogram intersection of timing deviations and dynamics values at each subdivision for the original and the generated data. The model is deployed as a VST enabling artists to incorporate candombe grooves into drum scores. With this work, we aim to bridge the gap between algorithmic rhythm creation and the expressive qualities of live performance, striving to produce music with the authentic grooves of various Latin American genres.es
dc.description.sponsorshipEste trabajo fue apoyado por “IA y Música : Cátedra en Inteligencia Artificial y Música” (TSI-100929-2023-1).es
dc.description.sponsorshipSecretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial.es
dc.description.sponsorshipUnión Europea-Next Generation EU, bajo el programa “Cátedras ENIA 2022 para la creación de cátedras universidad-empresa en IA”.es
dc.format.extent5 p.es
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenes
dc.publisherThe International Computer Music Association (ICMA)es
dc.relation.ispartofProceedings of the International Computer Music Conference (ICMC), Boston, USA, 8-14 jun. 2025, pp. 1-5.es
dc.rightsLas obras depositadas en el Repositorio se rigen por la Ordenanza de los Derechos de la Propiedad Intelectual de la Universidad de la República.(Res. Nº 91 de C.D.C. de 8/III/1994 – D.O. 7/IV/1994) y por la Ordenanza del Repositorio Abierto de la Universidad de la República (Res. Nº 16 de C.D.C. de 07/10/2014)es
dc.subjectMusical rhythmes
dc.subjectMicrotiminges
dc.subjectCandombees
dc.subjectMusic generationes
dc.titleLearning microrhythm in uruguayan candombe using transformerses
dc.typePonenciaes
dc.contributor.filiacionMishra Anmol, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, Spain-
dc.contributor.filiacionPrabhu Satyajeet, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, Spain-
dc.contributor.filiacionHaki Behzad, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, Spain-
dc.contributor.filiacionRocamora Martín, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ingeniería.-
dc.rights.licenceLicencia Creative Commons Atribución (CC - By 4.0)es
udelar.academic.departmentProcesamiento de Señaleses
udelar.investigation.groupProcesamiento de Audio (GPA)es
Aparece en las colecciones: Publicaciones académicas y científicas - Instituto de Ingeniería Eléctrica

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato   
MPHR25.pdfCamera-Ready1,14 MBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons Licencia Creative Commons Creative Commons