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https://hdl.handle.net/20.500.12008/50296
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Título: | Framework agreements in Uruguay: towards an optimal acquisition strategy in public procurement |
Autor: | Ferreira Coímbra, Natalia Pizzinat, Carina |
Tipo: | Documento de trabajo |
Palabras clave: | Public procurement, Framework agreements, Demand aggregation, Efficiency, Transactional costs |
Descriptores: | ECONOMIA |
Fecha de publicación: | 2025 |
Resumen: | This paper analyzes demand aggregation in public procurement usingframework agreements. It describes alternative designs based on the experience of different countries, extends in the case of Uruguay,and identifies gains and challenges in a context of dynamic growth of ICTs inpublic procurement systems. A conceptual model of game theory is introduced to explain incentives to go onin the development of framework agreements, as well as some considerations to optimize its design. First results obtained forthe Uruguayan case show relevant savings in the substitution of traditional procedures, not only in terms of financial costs -with reductions in average unit prices between 14% and 40%-but also referred to optimization of resources and transaction costs–with an estimated reduction of almost 70 days in the overall duration of the acquisition procedure, as well as in the number of hours and employees involved-. Finally, externalities on supply and possible lines of action are identified from the first lessons learned. Este trabajo analiza la agregación de demanda pública mediante el procedimiento de ConveniosMarco. Describe diseños alternativos basados en la experiencia de diferentes países, se extiende al caso de Uruguay e identifica las ventajas y desventajas en un contexto de crecimiento dinámico de las TIC en los sistemas de contratación pública. Se introduce un modelo conceptual de teoría de juegos, así como algunas consideraciones de optimización dediseño. Los primeros resultados obtenidos para el caso uruguayo muestran ahorros significativos en la sustitución de procedimientos tradicionales, no solo entérminos de costos financieros —con reducciones en los precios unitarios promedio de entre el 14% y el 40%—, sino también en loscostos de transacción —con una reducción estimada de casi 70 días en la duración total del procedimiento de adquisición, así como en el número de horas y empleados involucrados—. Finalmente, se identifican externalidades sobre la oferta y posibles líneas de acción a partir de las primeras lecciones aprendidas. |
Editorial: | Udelar. FCS-Decon |
Serie o colección: | Documento de Trabajo / FCS-Decon;01/25 |
Citación: | Ferreira Coímbra, N y Pizzinat, C. Framework agreements in Uruguay: towards an optimal acquisition strategy in public procurement [en línea]. Montevideo : Udelar. FCS-DE, 2025. Documento de Trabajo / FCS-Decon, 01/25 |
ISSN: | 0797-7484 |
Licencia: | Licencia Creative Commons Atribución - No Comercial - Sin Derivadas (CC - By-NC-ND 4.0) |
Aparece en las colecciones: | Documentos e Informes de Investigación - Facultad de Ciencias Sociales |
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