english Icono del idioma   español Icono del idioma  

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/20.500.12008/28829 Cómo citar
Título: La metodología de la investigación para una psicología concreta: la investigación con la Quinta Dimensión
Otros títulos: Research methodology for a concrete psychology: the Fifth Dimension research
Autor: Cole, Michael
Kobelt, Elías
Packer, Martín
Tipo: Artículo
Palabras clave: Psicología concreta, Diversidad, Inclusión, Metodología
Descriptores: INCLUSION SOCIAL, TRABAJOS ORIGINALES
Cobertura geográfica: Estados Unidos, California
Fecha de publicación: 2014
Resumen: "This paper examines a variety of ways in which the community-based, out of school, activity system called "The 5th Dimension" encourages both adaptation to local cultural institutional requirements and inclusion of marginalized young people in valued social practices thought to promote learning and development. We argue that the 5th Dimension exemplifies the methodology Vygotsky referred to as a “psychotechnical practice.” Two 5th Dimension programs, one a fully mature system, the other a system in the process of formation, are included. The first illustrates the way in which children with developmental disabilities are included among children whose developmental trajectories fall close to the local social norms. The second illustrates the ways in which a newly emerging system begins to build a culture of cooperative learning in which social hierarchy is markedly reduced vis a vis the norms of the broader society as a means of implementing the local idiocultural conditions theoretically required to promote development effectively. We conclude with a discussion of the methodological implications of the research" (Tomado de p. 28)
Editorial: UdelaR.FP
EN: Psicología, Conocimiento y Sociedad, 4(2), 28-61
ISSN: 1688-7026
Citación: COLE, M., KOBELT, E. y PACKER, M. "La metodología de la investigación para una psicología concreta: la investigación con la Quinta Dimensión". Psicología, Conocimiento y Sociedad. [en línea] 2014, v. 4, n. 2, pp. 28-61.
Licencia: Licencia Creative Commons Atribución (CC - By 4.0)
Aparece en las colecciones: Revista Psicología, Conocimiento y Sociedad - Facultad de Psicología

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato   
224-1353-1-PB.pdfArtículo digital166,22 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons Licencia Creative Commons Creative Commons