english Icono del idioma   español Icono del idioma  

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/20.500.12008/28829 Cómo citar
Registro completo de metadatos
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorCole, Michael-
dc.contributor.authorKobelt, Elías-
dc.contributor.authorPacker, Martín-
dc.coverage.spatialEstados Unidos, Californiaes
dc.date.accessioned2021-08-02T17:30:06Z-
dc.date.available2021-08-02T17:30:06Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationCOLE, M., KOBELT, E. y PACKER, M. "La metodología de la investigación para una psicología concreta: la investigación con la Quinta Dimensión". Psicología, Conocimiento y Sociedad. [en línea] 2014, v. 4, n. 2, pp. 28-61.es
dc.identifier.issn1688-7026-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12008/28829-
dc.description.abstract"This paper examines a variety of ways in which the community-based, out of school, activity system called "The 5th Dimension" encourages both adaptation to local cultural institutional requirements and inclusion of marginalized young people in valued social practices thought to promote learning and development. We argue that the 5th Dimension exemplifies the methodology Vygotsky referred to as a “psychotechnical practice.” Two 5th Dimension programs, one a fully mature system, the other a system in the process of formation, are included. The first illustrates the way in which children with developmental disabilities are included among children whose developmental trajectories fall close to the local social norms. The second illustrates the ways in which a newly emerging system begins to build a culture of cooperative learning in which social hierarchy is markedly reduced vis a vis the norms of the broader society as a means of implementing the local idiocultural conditions theoretically required to promote development effectively. We conclude with a discussion of the methodological implications of the research" (Tomado de p. 28)es
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenes
dc.publisherUdelaR.FPes
dc.relation.ispartofPsicología, Conocimiento y Sociedad, 4(2), 28-61es
dc.rightsLas obras depositadas en el Repositorio se rigen por la Ordenanza de los Derechos de la Propiedad Intelectual de la Universidad de la República.(Res. Nº 91 de C.D.C. de 8/III/1994 – D.O. 7/IV/1994) y por la Ordenanza del Repositorio Abierto de la Universidad de la República (Res. Nº 16 de C.D.C. de 07/10/2014)es
dc.subjectPsicología concretaes
dc.subjectDiversidades
dc.subjectInclusiónes
dc.subjectMetodologíaes
dc.subject.otherINCLUSION SOCIALes
dc.subject.otherTRABAJOS ORIGINALESes
dc.titleLa metodología de la investigación para una psicología concreta: la investigación con la Quinta Dimensiónes
dc.title.alternativeResearch methodology for a concrete psychology: the Fifth Dimension researches
dc.typeArtículoes
dc.contributor.filiacionCole Michael, University of California (Estados Unidos). San Diego-
dc.contributor.filiacionKobelt Elías, Universidad de Bogotá (Colombia)-
dc.contributor.filiacionPacker Martín, Inti Tekoa (Colombia). Bogotá-
dc.rights.licenceLicencia Creative Commons Atribución (CC - By 4.0)es
Aparece en las colecciones: Revista Psicología, Conocimiento y Sociedad - Facultad de Psicología

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato   
224-1353-1-PB.pdfArtículo digital166,22 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons Licencia Creative Commons Creative Commons