english Icono del idioma   español Icono del idioma  

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/20.500.12008/47508 Cómo citar
Registro completo de metadatos
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorRocamora, Martín-
dc.contributor.authorCancela, Pablo-
dc.contributor.authorBiscainho, Luiz W. P.-
dc.date.accessioned2024-12-12T14:58:09Z-
dc.date.available2024-12-12T14:58:09Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationRocamora, M., Cancela, P. y Biscainho, L. "Information theory concepts applied to the analysis of rhythm in recorded music with recurrent rhythmic patterns". Journal of the AES. [en línea]. 2019, vol. 67, no. 4, pp. 160-173.es
dc.identifier.issn1549-4950-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12008/47508-
dc.description.abstractThis paper proposes a novel approach for rhythmic analysis of recorded percussion music based on information theory. Given an audio recording of a percussion music performance, the algorithm computes a lossy representation that captures much of its underlying regularity but tolerates some amount of distortion. Within a rate-distortion theory framework, the trade-off between rate and distortion allows for the extraction of some relevant information about the performance. Downbeat detection is addressed using lossy coding of an accentuation feature under rate-distortion criteria assuming the correct alignment produces the simplest explanation for the data. Experiments were conducted in order to assess the usefulness of the proposed approach when applied to a dataset of candombe drumming audio recordings. In particular, different performances were compared according to a measure of their overall complexity drawn from the operational rate-distortion curve, yielding results that roughly correspond to subjective judgment and correlate well with personal style and expertisees
dc.description.sponsorshipEste trabajo fue financiado en parte por las agencias de financiación CAPES y CNPq (Brasil), ANII y CSIC (Uruguay).es
dc.format.extent13 p.es
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenes
dc.publisherAESes
dc.relation.ispartofJournal of the AES, vol. 67, no. 4, apr. 2019, pp. 160-173.es
dc.rightsLas obras depositadas en el Repositorio se rigen por la Ordenanza de los Derechos de la Propiedad Intelectual de la Universidad de la República.(Res. Nº 91 de C.D.C. de 8/III/1994 – D.O. 7/IV/1994) y por la Ordenanza del Repositorio Abierto de la Universidad de la República (Res. Nº 16 de C.D.C. de 07/10/2014)es
dc.subjectAudio signal processinges
dc.subjectMusic information retrievales
dc.subjectInformation theoryes
dc.titleInformation theory concepts applied to the analysis of rhythm in recorded music with recurrent rhythmic patterns.es
dc.typeArtículoes
dc.contributor.filiacionRocamora Martín, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ingeniería.-
dc.contributor.filiacionCancela Pablo, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ingeniería.-
dc.contributor.filiacionBiscainho Luiz W. P., Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brazil-
dc.rights.licenceLicencia Creative Commons Atribución - No Comercial - Sin Derivadas (CC - By-NC-ND 4.0)es
udelar.academic.departmentProcesamiento de Señaleses
udelar.investigation.groupProcesamiento de Audio (GPA)es
Aparece en las colecciones: Publicaciones académicas y científicas - Instituto de Ingeniería Eléctrica

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato   
RCB19.pdfVersión enviada3,09 MBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons Licencia Creative Commons Creative Commons