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Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/20.500.12008/38434 Cómo citar
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dc.contributor.authorGonzález, Alice Elizabeth-
dc.contributor.authorD’Angelo, Mauro-
dc.contributor.authorColistro, Valentina-
dc.contributor.authorFranchi, Ignacio-
dc.contributor.authorVera, Ana Clara-
dc.contributor.authorAlemán, Alicia-
dc.date.accessioned2023-07-26T17:12:04Z-
dc.date.available2023-07-26T17:12:04Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationGonzález, A., D’Angelo, M., Colistro, V. y otros. "Noise dosimetries during active transport in Montevideo, Uruguay : Evaluation of potential influencing factors from experimental data". Sustainability. [en línea]. 2023, vol. 15, no. 10, p. 1-27. DOI: 10.3390/su15107758es
dc.identifier.issn2071-1050-
dc.identifier.urihttps://www.mdpi.com/2071-1050/15/10/7758-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12008/38434-
dc.description.abstractThis article presents a case study related to environmental noise exposure of cyclists in Montevideo (Uruguay), as a part of a wider interdisciplinary research project. The main objective of this study was to find the most important parameters related to cyclists’ noise exposure in the city. Two monitoring routes were defined, and their traffic flows were characterized. After that, noise dosimetries were carried out along the monitoring routes, determining a set of relevant parameters for each measurement: LAeq, LAF,10, LAF,90, noise climate (LAF,10–LAF,90), kurtosis, occupational and environmental noise doses, exceedance time for each dose, and traffic flow by categories met during cycling. A total of 66 noise dosimetries were carried out: 34 on Route N°1 and 32 on Route N°2. LAeq was lower in Route N°1. With a basis in multivariate tests, the main variables related to noise exposure of cyclists were found to be the following: kurtosis; noise climate; total traffic; and number of trucks met during the trip. Noise doses were lower on Route N°1, as well as exceedance times, presenting this route with lower traffic flow and fewer trucks but narrower streets and higher street aspect ratio values. Better knowledge in terms of selecting healthier places for cycling routes was obtained: traffic flow—and not urban geometric characteristics—was found to be the main urban determinant of high noise doses.es
dc.description.sponsorshipEsta investigación fue financiada por la Comisión Sectorial de Investigación Científica (Universidad de la República, Uruguay) proyecto número CSIC-VUSP-M2-2019-35.es
dc.format.extent27 p.es
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenes
dc.publisherMDPIes
dc.relation.ispartofSustainability, vol. 15, no. 10, may 2023, p. 1-27.es
dc.rightsLas obras depositadas en el Repositorio se rigen por la Ordenanza de los Derechos de la Propiedad Intelectual de la Universidad de la República.(Res. Nº 91 de C.D.C. de 8/III/1994 – D.O. 7/IV/1994) y por la Ordenanza del Repositorio Abierto de la Universidad de la República (Res. Nº 16 de C.D.C. de 07/10/2014)es
dc.subjectEnvironmental noise exposurees
dc.subjectNoise dosimetrieses
dc.subjectActive traveles
dc.subjectPublic healthes
dc.subjectCycling routeses
dc.titleNoise dosimetries during active transport in Montevideo, Uruguay : Evaluation of potential influencing factors from experimental data.es
dc.typeArtículoes
dc.contributor.filiacionGonzález Alice Elizabeth, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ingeniería.-
dc.contributor.filiacionD’Angelo Mauro, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ingeniería.-
dc.contributor.filiacionColistro Valentina, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Medicina.-
dc.contributor.filiacionFranchi Ignacio, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ingeniería.-
dc.contributor.filiacionVera Ana Clara, Universidad de la República (Uruguay). Programa Unibici.-
dc.contributor.filiacionAlemán Alicia, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Medicina.-
dc.rights.licenceLicencia Creative Commons Atribución (CC - By 4.0)es
dc.identifier.doi10.3390/su15107758-
Aparece en las colecciones: Publicaciones académicas y científicas - Instituto de Mecánica de los Fluidos e Ingeniería Ambiental

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