english Icono del idioma   español Icono del idioma  

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/20.500.12008/22910 Cómo citar
Registro completo de metadatos
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorDelgado, Andrea-
dc.contributor.authorRosa, Aiala-
dc.contributor.authorEtcheverry, Lorena-
dc.contributor.authorSosa, Raquel-
dc.contributor.authorMarzoa, Mercedes-
dc.contributor.authorBakala, Ewelina-
dc.contributor.authorRattaro, Claudina-
dc.contributor.authorBriozzo, Isabel-
dc.coverage.spatialUruguayes
dc.date.accessioned2019-12-30T18:58:56Z-
dc.date.available2019-12-30T18:58:56Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationDelgado, A., Rosa, A., Etcheverry, L., y otros. "Encouraging girls involvement in Information and Communication Technologies (ICT) careers in Uruguay" Clei Electronic Journal. [en línea]. Montevideo : Latin-american Center for Informatics Studies, 2019. v. 22, no 2, pp. 1-18. ISSN: 0717-5000.es
dc.identifier.issn0717-5000-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12008/22910-
dc.description.abstractThe gender gap in the fields of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) is regrettably universal and generally unacceptably broad. This phenomenon refers to women's underrepresentation in those fields, with the most significant disparities occurring in the critical fields of Electrical Engineering and Computer Science (EECS) and Information and Communication Technologies (ICT). The so-called pipeline problem contributes to this persisting gender gap, where women turn away from math and science at a young age due to negative stereotypes that cause them to believe they do not belong in STEM. All over the world, universities and organizations carry on initiatives to close this gap, showing varying degrees of success. Many of these programs focus on K-12 and high school girls, seeking to expose them to STEM-related activities to encourage girls' enrollment in STEM careers. Involving female teachers, and applying the role model approach, these programs offer in campus presentations, talks, or short courses aimed to break down stereotypes. In this article, we describe different sensibilization activities carried out at Facultad de Ingeniería (School of Engineering), Universidad de la República, Uruguay, to promote ICT careers in Uruguay. In particular, we present hands-on workshops for high school girls on robotics, electronic circuits, and geographic information systems on the occasion of the Girls in ICT Day.es
dc.format.extent18 p.es
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenes
dc.publisherLatin-american Center for Informatics Studieses
dc.relation.ispartofClei Electronic Journal, Volume 22, Number 2, page 1--18 - Aug. 2019es
dc.rightsLas obras depositadas en el Repositorio se rigen por la Ordenanza de los Derechos de la Propiedad Intelectual de la Universidad de la República.(Res. Nº 91 de C.D.C. de 8/III/1994 – D.O. 7/IV/1994) y por la Ordenanza del Repositorio Abierto de la Universidad de la República (Res. Nº 16 de C.D.C. de 07/10/2014)es
dc.subjectWomen and ICT careerses
dc.subjectRole model approaches
dc.subjectInternational Girls in ICT Dayes
dc.subject.otherCIENCIAes
dc.subject.otherMUJERESes
dc.titleEncouraging girls involvement in Information and Communication Technologies (ICT) careers in Uruguayes
dc.typeArtículoes
dc.contributor.filiacionDelgado Andrea, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ingeniería.-
dc.contributor.filiacionRosa Aiala, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ingeniería.-
dc.contributor.filiacionEtcheverry Lorena, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ingeniería.-
dc.contributor.filiacionSosa Raquel, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ingeniería.-
dc.contributor.filiacionMarzoa Mercedes, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ingeniería.-
dc.contributor.filiacionBakala Ewelina, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ingeniería.-
dc.contributor.filiacionRattaro Claudina, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ingeniería.-
dc.rights.licenceLicencia Creative Commons Atribución (CC - By 4.0)es
Aparece en las colecciones: Publicaciones académicas y científicas - Instituto de Ingeniería Eléctrica

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato   
DRESMBRB19.pdfArtículo principal17,09 MBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons Licencia Creative Commons Creative Commons