english Icono del idioma   español Icono del idioma  

Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12008/22611 How cite
Title: Nuevas tecnologías en educación superior. Estudio de percepción en estudiantes acerca del uso de WhatsApp y Entornos Virtuales de Aprendizaje (Plataforma Moodle)
Other Titles: New technologies in higher education. Perception study among students on the use of WhatsApp and Virtual Learning Environments (Moodle Platform)
Authors: Tapia-Repetto, Gabriel
Gutierrez, Carla
Tremillo-Maldonado, Omar
Type: Artículo
Keywords: Entorno virtual de aprendizaje, WhatsApp, Educación superior, Virtual learning environment, WhatsApp, Higher education
Issue Date: 2019
Abstract: El presente trabajo tiene como finalidad la valoración estudiantil respecto al uso de WhatsApp (WAP) y los Entornos Virtuales de Aprendizaje (EVA) en la Facultad de Odontología (FO), de la Udelar (Montevideo – Uruguay). Se realizó estudio descriptivo observacional en estudiantes de la generación 2016 - FO - UdelaR. Se utilizó una encuesta con 5 items en relación a tres aplicaciones tecnológicas (WhatsApp, Plataforma Moodle y Polimedias), fueron valorados de 0-12 puntos. En WhatsApp se consultó acerca de la posibilidad de consultar dudas, compartir imágenes, informarse, interactuar con el docente y compañeros, dando como resultado en cada item un puntaje promedio de 10.77-10.63- 10.63-10.63 y 9.20 respectivamente. En EVA se consultaron los mismos ítems salvo el dos (fue acceder a presentaciones de clase), recibiendo un puntaje promedio de 8.53-11.27-10.33-9.47 y 5.53. Se percibe un alto grado de aceptación entre las diferentes tecnologías, con un mayor grado de aceptación en cuanto a la comunicación de WhatsApp frente a la plataforma Moodle.

The aim of this work was to have students evaluate the use of WhatsApp and Virtual Learning Environments (VLE) at the School of Dentistry, UdelaR (Montevideo - Uruguay). An observational descriptive study was conducted on students of the 2016 generation. A survey with five items was applied, including three technological applications (WhatsApp, Moodle Platform and Polimedias), which were rated 0 to 12 points. As for WhatsApp, we asked about the possibility of clarifying doubts, sharing images, getting information, interacting with the teacher and classmates. The average score obtained was 10.77-10.63-10.63-10.63 and 9.20 for each item, respectively. In VLE, the same items were included except for number two (access to class presentations), receiving an average score of 8.53-11.27-10.33-9.47 and 5.53. There is a high degree of acceptance of the different technologies, WhatsApp communication being more widely accepted than communication in the Moodle platform.
Publisher: Udelar. FO
IN: Odontoestomatología. Vol. XX - Nº 33, Enero - Junio 2019
DOI: Doi: 10.22592/ode2019n33a5
Citation: Tapia-Repetto, G., Gutierrez, C. y Tremillo-Maldonado, O. "Nuevas tecnologías en educación superior. Estudio de percepción en estudiantes acerca del uso de WhatsApp y Entornos Virtuales de Aprendizaje (Plataforma Moodle)". Odontoestomatología [en línea] Vol. XX - Nº 33, 2019. doi: 10.22592/ode2019n33a5
License: Licencia Creative Commons Atribución - No Comercial (CC - By-NC 4.0)
Appears in Collections:Artículos - Facultad de Odontología

Files in This Item:
File Description SizeFormat  
Tapia.Odontoestomatologia2019.pdf177,45 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons